تخفیف 15 درصدی برای سفارش انلاین

ریشه فرش

ریشه فرش

ریشه دوزی فرش

فرش‌هایی که به دلیل استفاده زیاد، ریشه‌هایشان از بین می رود، نیاز به ریشه دوزی دارند.
به دلیل پوسیدگی چله، چله های پنبه ای فرش نیاز به مرمت دارد. در صورتی که تمام ریشه‌ های فرش از بین رفته باشد، باقیمانده ریشه را از ابتدای بافت با قیچی بریده و ریشه دوزی انجام می شود و چنانچه قسمتی از ریشه ها از بین رفته باشند، همان قسمت‌ ها را قیچی کرده و مرمت را انجام می دهند.
قبل از ریشه دوزی، ابتدا باید با انتخاب نخ، روش تهیه آن و انتخاب سوزن آشنا شوند.

انتخاب چله:در روش بطلمه نخ چله باید مقداری از نخ چله قالی نازک تر باشد.
به فرض، اگر قالی ۳۰ رج باشد؛ یعنی نخ پله ۱۵-۲۰ لا داشته باشد، نخ چله ای که برای بطلمه از آن استفاده می شود، باید نخ چله ۱۲-۲۰ لا یا نخ چله مناسب قالی ۴۰ رج باشد.
البته رفوگران برای انتخاب چله چله ای که برای بطلمه انتخاب می کنند با چله خود قالی مقایسه می کنند و چنانچه ضخامت چله قالی مناسب با چله انتخابی برای بطلمه باشد آن را برای نخ چله بطلمه انتخاب می کنند.
نخ چله انتخابی به این دلیل، قدری نازک تر از نخ چله قالی از لحاظ رج شمار در نظر گرفته می شود که از لحاظ ظرافت و نازکی چله بطلمه برابر با نخ چله داخل گره ها قالی انتخاب می شود.
قسمت رفو قالی مشخص نشود، همه قسمت رفو شده هم سطح و هماهنگ با قسمت‌ های دیگر قالی باشد.

انتخاب سوزن: رفوگران، برای انتخاب سوزن متناسب با قالی، سوزن را داخل قالی فرو می برند، چنانچه سوزن به راحتی در داخل قالی فرو رود و در قالی حرکت کند آن را به کار می برند.
البته این روش حالت عامیانه و متداول در بین رفوگران دارد.
روش علمی انتخاب سوزن آن است که نخ چله انتخاب شده در سوزن به راحتی داخل شود. هر چه شماره سوزن بالا رود، سوزن نازک تر می شود و هر چقدر سوزن نازک تر باشد، سوراخ آن کوچک تر می گردد.
سوزن‌ های نازک تر بیشتر برای مرمت قالی‌ های ریز بافت و ظریف استفاده می شود.

انتخاب نخ بطلمه: برای نگهداری و اتصال نخ به چله به قالی به یک نخ کمکی نیاز است که بهتر است از نخ چله کاشان که ۳ لا است استفاده شود.
استفاده از این چله در رج‌شمارهای گوناگون به گونه خاص خود است.

نوار دوزی

شیرازه زنی و نوار دوزی در  کناره فرش های قدیمی و تخریب شده انجام می شود، دو روش از روش های قدیمی و پر کاربرد در میان افراد حرفه ای است.
این دو روش عبارتند از
استفاده ازپشم برای فرشهای با کیفیت پائین تر نسبت به فرش های ابریشم گل ابریشم و چله ابریشم
استفاده از الیاف مرینوس برای فرشهای ابریشم گل ابریشم و چله ابریشم که از کیفیت بالاتری برخوردار است.
در شیرازه دوزی ابتدا باید دانست  که قالی به چارچوبی نصب شده به شکلی که بین چارچوب و لبه شیرازه باید پنج تا شش اینچ فاصله قرار بگیرد، قالی بر روی چارچوب کاملا کشیده می شود و این فرایند به صورتی انجام می شود که شیرازه دوزی از پایین به بالای قالی انجام می شود.
از میخ ها برای ثابت ماندن تارها بر روی چارچوب استفاده می شود.
به میخ ها فاصله داده و طوری آنها را بر روی چارچوب قرار می دهیم  که میخ های بالا و پایین موازی همدیگر باشند.
برای تارهای شیرازه از نخ هایی باید استفاده شود که حداقل 5 تا 6 اینچ از خود قالی رد شده باشد.
سپس نخ ها از طریق میخ ها کشیده شده و باید میزان کشیدگی نخ ها در شیرازه دوزی کاملا توسط یک کارشناس تنظیم شود.
نخ را  تا حدودی بزرگتر از زیرساخت قالی قرار داده و اگر برای پود در زمینه قالی پود شیرازه لازم است باید نخ مناسب توسط کارشناس انتخاب شود.
کارشناسان در این مورد بهترین را انتخاب کرده و با استفاده از دو پود شیرازه و پود زمینه می توان شیرازه دوزی را شروع کرد و  از دو سوزن برای این نوع پود ها استفاده کرد.
شیرازه هایی که دوخت زده می شوند همیشه موازی و مرتب نیستند گاهی بافنده آنها را ممکن است با خمیدگی و یا کج ببافد، البته این کار باید مجدد انجام شود اما اگر دست یک بافنده قوی کار شیرازه دوزی را انجام دهد نیازی نیست دیگر افراد نگران باشند.

نوار دوزی

تعویض ریشه فرش

ممکن است که افراد از فرشهای خود راضی نباشند و فرش هایشان جلوه روز اول را نداشته و همچنین بودجه خرید فرش نو را هم نداشته باشند.
پس  میتوانند با هزینه کمتر فرشهای خود را مانند روز اول زیبا کنند.
فرش ها به مرور زمان یا در صورت استفاده نامناسب، حمل و نقل غیر اصولی، شستشوی بد، بید خوردگی و نگهداری نامناسب و… دچار آسیب و پوسیدگی می شوند.
پوسیدگی فرش ها بیشتر در لبه های فرش مانند ریشه و شیرازه های فرش خود نمایی کرده و  به این معنا نیست که فرش از وسط و متن فرش دچار پوسیدگی نمی شود.
فرش ها را باید به  دقت نگهداری کرد. و در محیط های مرطوب فرش ها را نباید نگهداری کرد.
و یا از فرش های مقاوم برای محیط های خاص مانند مرطوب استفاده نشود.
بهتر است فرش ها  در محیط مناسب و استاندارد و کاور شده انبار شوند.
بسیار مهم است که  فرش ها را به بهترین قالیشویی سپرده  که فرش ها را به صورت صحیح شستشو دهند. هنگام تحویل فرش ها برای شستشو باید اطمینان پیدا کرد که  فرش ها مواد شویی نشوند.
مواد شویی نوعی شستشو می باشد که از مواد شوینده بسیار قوی برای شستشو استفاده می شوند، با اینکه ظاهر فرش تمیز می شود اما فرش را به سرعت دچار پوسیدگی می کند و از عمر مفید فرش می کاهد.
به طور میانگین عمر مفید فرش های ماشینی و دستباف به ترتیب10 الی 15  و 25 الی 30 سال می باشد.
در صورتی که فرش ها به هر دلیل ریشه هایش را از دست داده است  و  افراد قصد تعویض فرش را دارند اما به علت هزینه های بالا توان عوض کردن آن را ندارند بهتر است که  از خدمات تعویض ریشه و ریشه زنی استفاده کنند.
چرا که با استفاده از  خدمات ریشه زنی با هزینه بسیار پایین تر از خرید فرش می توان جلوه فرش را مثل روز اول کرد.

تعویض ریشه فرش

قیمت ریشه دوزی فرش

ریشه دوزی فرش بستگی  به فرد یا مرکزی که این کار را انجام می‌ دهد  دارد و می‌ تواند هزینه‌ های گوناگونی را در پی  داشته باشد.
در واقع ترمیم ریشه فرش کاری بسیار حساس و ظریف است، چرا که فرد بافنده باید با دقت بسیار بالایی این کار را انجام دهد.
او ریشه‌ های آسیب دیده را شناسایی و جدا کرده و سپس با استفاده از هنر خود، ریشه بافی فرش را آغاز می‌ کند.

قیمت ریشه دوزی فرش

تعویض ریشه فرش دستی

ریشه زنی فرش با دست به دو روش بطلمه و مغزی انجام می‌شود.

روش بطلمه

در تعمیر ریشه فرش به روش بطلمه، فرش بر روی یک سطح شیب‌ دار پهن شده و تعدادی میخ با فواصل منظم جلوی آن نصب می‌ شوند.
در ابتدا نخ چله به اولین میخ گره زده شده و سپس سوزن نخ شده چند رج پایین‌تر از اولین ریشه عبور داده می‌شود.
در مرحله بعدی، سوزن را از محل خروج وارد قالی کرده و در راستای چله اول از داخل گره‌ها و پودها عبور می‌دهند؛ در نهایت از اولین سر ریشه یعنی ابتدای فرش خارج می‌ کنند.
همچنین نخ کمکی به دور نخ بطلمه گره زده می‌شود، آن را وارد ریشه می‌ کنند و در نهایت از چندین رج عبور داده و از فرش خارج می‌ کنند.
این کار را می‌ توان برای بخشی از فرش یا تمامی آن انجام داد.

روش مغزی

در این روش، سوزن نخ‌ دار در ابتدا به اولین میخ روبروی فرش گره زده شده و  سوزن وارد اولین گره فرش خواهد شد و از چند رج بالاتر و پس از عبور دادن از گره‌ ها و پود ها از فرش خارج می‌ کنند.
پس از این مرحله، سوزن به صورت مورب وارد ردیف کناری شده و بعد از عبور از گره‌ های ردیف دوم از لبه فرش خارج می‌ شود. سپس سوزن به میخ دوم گره زده شده و بدین صورت وارد گره‌ های بعدی می‌ شود.

تعویض ریشه فرش دستی

ریشه بافی فرش ابریشم

بافت ریشه فرش ابریشم به صورت دو گره انجام می شود از روش دو گره برای هر نوع فرشی که ریشه دارد قابل استفاده است و به راحتی می توان ریشه های آن فرش را بافت زد.
از جمله فرش های ماشینی  و فرش های ارزشمند دستبافت، اما امروزه با ظهور فرش های ماشینی دستبافت گونه که در طرح ها و نقشه های متنوعی ارائه می شوند.
ریشه بافی فرش دوگره دیگر برای فرش های ماشینی به هیچ عنوان کاربردی نیست به این دلیل که این دسته از فرش ها خودشان مجهز به گره ریشه فرش دو گره هستند. 
اما کاربرد بیشتر ریشه بافی  دو گره مربوط به فرش های دستبافت و فرش های ماشینی با سابقه تولید بیشتر است .
طوری که  ریشه بافی فرش برای  همه ی انواع ریشه  فرش های دستبافت قابل استفاده و بسیار ضروری است از جمله فرش های دستبافت تمام ابریشم ، فرش های دستبافت پشمی و …

ریشه بافی فرش ابریشم

فرش بدون ریشه

بعضی از فرش ها هستند که دارای ریشه نبوده و این نوع فرش ها بیشتر در آشپزخانه یا اتاق خواب ها استفاده می شود این نوع فرش ها بسیار سبک بوده و شستشوی آنها بسیار راحت می باشد.

جنس ریشه های آماده فرش ماشینی معمولا از پنبه، ویسکوز، پلی استر و ترکیب پنبه و پلی استر براق که زیبایی خاصی به ریشه می دهد، می باشد تقریباً ماشین آلات تولید ریشه توانایی بافت هر نوع نخی را به عنوان ریشه دارند به شرطی که ضخامت آن از حد خاصی بالاتر نباشد.

اشکال گره هایی که در شرکت های تولیدی توسط نیروی انسانی با دست زده می شود این است که گره ها در طول فرش یکنواخت نیستند. چرا که دقت فرد گره زن بر اثر خستگی کم و کمتر می شود.

ثبت سفارش انلاين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *