تخفیف 15 درصدی برای سفارش انلاین

پاک کردن لکه فرش

فرش ها در مسیر تردد روزانه افراد قرار دارند و همین امر سبب شده آلودگی هایی را به خود جذب کنند.
برخی از این آلودگی ها  و لکه ها سطحی بوده و برخی دیگر به عمق فرش نفوذ کرده. بهتر است لکه های سطحی را بلافاصله پاک کنیم در غیر این صورت همین لکه های سطحی بر روی فرش باقی مانده و رنگ فرش را تغییر می دهد.
در خصوص لکه های عمقی حتما باید فرش کامل شسته شود.
در خصوص پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش باید دقت کرد از مواد شوینده ای که موجب آسیب به فرش می شود استفاده نکنیم.
برخی شوینده های قوی باعث آسیب به تار و پود فرش شده و در اثر مرور زمان موجب پارگی در بخشی از فرش می شوند.
در مقاله حاضر برخی از آلودگی ها و لکه هایی که روی فرش توسط انواع خوراکی ها و مایعات مختلف به وجود می آید و نحوه پاک کردن آن ها را بررسی می کنیم.

پاک کردن لکه فرش

از بین بردن لکه فرش

از بین بردن لکه فرش

هر گونه مایعات بر روی فرش باعث می شود که زیبایی فرش از بین برود برای از بین بردن این لکه ها می توان از روش مقرون‌ به‌ صرفه استفاده کرد که معمولا بعضی افراد از روش خانگی برای پاک کردن لکه ها استفاده می کنند این مواد تمیز کننده خانگی باعث صرفه جویی در هزینه ها شده و نسبت به مواد شیمیایی ضرر کمتری دارند.

از بین بردن لکه رنگی فرش

ما معمولاً ماست را جزء خوراکی ها می‌شناسیم، ولی حال باید چنین اقرار کنیم که ماست علاوه بر اینکه یک خوراکی پرخاصیت است، برای تمیز کردن لکه فرش نیز مورد استفاده می‌باشد.
ما با ماست می‌توانیم لکه رنگی را که بر روی فرش است تمیز کنیم.
به این صورت که چند قاشق ماستی که کم چرب هست را بر روی لکه بریزید و با یک قاشق آن را از روی فرش بر می‌داریم.
اگر مقدار لکه رنگی بر روی فرش زیاد بود، شاید لازم باشد که برای از بین بردن آن این کار را چندین مرتبه تکرار کنید، و در آخرین مرحله با یک حوله تمیز و ظرف آب ماست های  روی فرش را تمیز کنید.
روش دیگر استفاده از صابون رنده شده و حل کردن آن در آب می باشد و با استفاده از مسواک یا اسفنج می توانیم آن را از روی فرش پاک کنیم.

از بین بردن لکه رنگی فرش

روش شستشوی کامل فرش

هنگامی که  شست و شوی فرش ضروری می شود هیچکدام از روش‌ های لکه بری جوابگو نبوده پس باید فرش به طور کامل شسته شود شستشو فرش در منزل باید با دقت شستشو انجام شود تا به فرش آسیبی نرسد یا اینکه می توان از یک قالیشویی معتبر برای شستشوی فرش ها کمک گرفت بهتر است فرش‌ها سالی یک بار شستشو داده شوند زمانیکه فرش شستشو داده می شود همانند روز اول تمیز خواهد شد.

جوش شیرین و سرکه سفید

یک عامل پاک کننده بسیار عالی مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین می باشد که دارای خواص شیمیایی متفاوتی است  چرا که سرکه حالت اسیدی دارد و زمانی که با جوش شیرین ترکیب شود دی اکسید کربن تولید کرده و باعث می شود حباب های تمیز کننده ایجاد شود همچنین در کنار این دو ماده می توان از مایع ظرفشویی معمولی و آب گرم هم استفاده کرد.

سرکه و آب داغ

سرکه اسیدی می‌ باشد و باعث می‌ شود که با ترکیب آب فرش تمیز شده و بوی  نامطبوع فرش  و گرد و خاک و لکه ها را از بین ببرد.
می‌توان از سرکه به صورت خالص و همراه با آب داغ استفاده کرد و باید ابتدا سرکه را در بخش از قالی تست کرد و سپس کل فرش را با این پاک کننده تمیز کرد.

آب لیمو و پر اکسید هیدروژن

این پاک کننده به صورت آسان تهیه می‌ شود و بسیار موثر است چرا که پروکسید هیدروژن یک سفید کننده عالی بوده و از اکسیژن برای شکستن پیوندهای بین باکتری خاک و سطح فرش استفاده می‌ شود اضافه کردن چند قطره لیمو در این مایع باعث قوی تر شدن محلول شده و به این ترتیب ذرات چسبیده به فرش از بین می رود.

آمونیاک و سرکه

آمونیاک پاک کننده ارگانیک و طبیعی است و می‌ تواند تغییر رنگ در فرش ایجاد کند قبل از اینکه شستشو با آمونیاک انجام شود بهتر است که قبل از آن قسمتی از فرش با آمونیاک امتحان شود مخلوط سرکه و آمونیاک یک راه عالی برای تمیز کردن فرش می باشد و با این محلول می توان بوی بد فرش را هم از بین برد.

سرکه و پروکسید هیدروژن

با مخلوط این دو ماده باعث می شود که میکروب ها و باکتری های عفونی از بین بروند و لکه ها ی فرش از بین رفته و فرش پاکسازی می‌شود.
و همچنین با استفاده از این محلول فرش بوی بدی نمی‌دهد،اما باید دانست این محلول در هنگام بو کردن بسیار مضر بوده پس برای استفاده باید نکات ایمنی و احتیاط انجام شود.
پراکسید هیدروژن یک ماده سفید کننده بوده که لکه های فرش را بدون آسیب رساندن  به رنگ فرش از بین می‌برد و سرکه هم به عنوان یک محلول پاک کننده طبیعی می باشد.

شکر قهوه ای و پوست لیمو

شکر قهوه ای و پوست لیمو بهترین پاک کننده برای فرش ها می باشند این پاک کننده ها دوستدار محیط زیست بوده و همچنین سمی نیستند و پاکسازی فرش با پوست لیمو  و شکر قهوه ای باعث می شود که فرش معطر شود.

گلیسیرین و بی کربنات سدیم

گلیسیرین حالت اسید است که حلال و قابل جذب بوده به همین دلیل در پاک کردن لکه ها بسیار مناسب است بی کربنات سدیم یا جوش شیرین بوی بد را از بین برده و همچنین استفاده از روغن اکالیپتوس و سرکه باعث می‌ شود که این محلول قوی تر شود و ترکیب گلیسیرین با  آب می توان مایعی پاک کننده برای از بین بردن لکه های فرش باشد.

جوش شیرین و پودر بوراکس

بوراکس تمیز کننده سازگار با همه محیط ها بوده و لکه ها را به صورت خیلی خوب پاک می کند و گرد و خاک را از فرش جدا می‌ کند.
جوش شیرین هم باعث می شود بوی فرش از بین برود،برای تهیه این پاک کننده فقط نیاز به یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان پودر بوراکس و یک یک قاشق غذاخوری سبزیجات خشک و چند قطره روغن  میباشد با این ترکیب لکه بر روی فرش باقی نمی‌ماند.

جوش شیرین و سرکه سفید

با ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین می توان یک پاک کننده عالی برای از بین بردن لکه ها درست کرد توجه داشته باشیم که این دو عنصر دارای خواص شیمیایی متفاوتی هستند سرکه حالت اسیدی دارد و جوش شیرین در ترکیب با  سرکه آن را  خنثی می‌ کند و وقتی با هم مخلوط می شوند دی اکسید کربن تولید شده که  حباب های تمیز کننده به وجود آمده و لکه را از بین می‌ برد.
در کنار این دو ماده اضافه کردن مایع ظرفشویی و آب گرم احتیاج است و می‌توان برای تمیز کردن فرش ها از تا جوش شیرین و آب هم استفاده کرد .
ذرت و جوش شیرین و برگ بو خواص زیادی دارد که لکه ها را به خود جذب می کند با ترکیب جوش شیرین با برگ بو که یک ترکیب قوی برای از بین بردن لکه فرش به وجود می آید.
همچنین می توان برای پاک کردن لکه ها از جوش شیرین و نشاسته ذرت و پودر تالک معطر هم استفاده کرد.

پاک کردن شمع از روی فرش

با توجه به اینکه از موم برای ساختن شمع استفاده می کنند می توان گفت بهترین راه برای پاک کردن شمع از روی فرش پاک کردن  گرم کردن آن است تا به حالت مایع تبدیل شود برای استفاده از این روش می‌ توان از کاغذ هایی که قابل باز یافت هستند یا حوله‌ های کاغذی به  همراه یک وسیله حرارت دهنده مثل اتو یا سشوار استفاده کرد، برای این روش باید کاغذ را روی محل قرار داد و سپس با اتو و یا سشوار روی آن گذاشت البته باید در نظر بگیریم که درجه حرارت اتو و سشوار  زیاد باشد پس از این کار شمع  کاملا آب می‌ شود و در صورت استفاده از سشوار باید با یک فاصله مشخص روی شمع ریخته شده قرار بگیرد.
بعد از این کار مواد به کاغذ یا حوله می چسبد و برای از بین رفتن کامل لکه شمع باید چند باز این کار تکرار شود.

پاک کردن شمع از روی فرش

چگونه لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم

برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش بهتر است چند قاشق ماست را روی لکه نگه داشت برای انجام این کار بهتر است  که از ماست کم چرب روی لکه ها ریخته شود با این کار ماست جوهری شده و فرش تمیز و بدون لکه می شود و بعد باید ماست ها را از روی فرش جمع کرد اگر جوهر زیاد باشد باید این کار را چند بار تکرار کرد و در آخر با یک حوله تمیز  و مقداری آب ماست های باقی مانده را از روی فرش تمیز کرد.

چگونه لکه جوهر را از روی فرش پاک کنیم

پاک کردن لاک از روی فرش

برای پاک کردن لاک از روی فرش تمیز کننده های مختلفی وجود دارد فقط باید از استون یا وایتکس استفاده نشود زیرا به فرش آسیب می رساند بهترین گزینه برای پاک کردن لاک الکل مالشی، اسپری مو، آب اکسیژنه، شیشه پاک کن می باشد.

پاک کردن لاک از روی فرش

پاک کردن آدامس از روی فرش

برای پاک کردن آدامس از روی فرش بهتر است یک قالب یخ را در داخل پلاستیک کوچک قرار داده و روی آدامس گذاشته، آدامس یخ میزند و از حالت چسبندگی خارج می شود همچنین می توان برای از بین بردن لکه آدامس از اسپری خنک کننده هم استفاده کرد.

پاک کردن آدامس از روی فرش

پاک کردن لکه چای از روی فرش

هنگام ریختن چای روی فرش بهتر است ابتدا کمی آب روی لکه ریخته تا رقیق شود سپس کمی مایع پاک کننده روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه با  دستمال پاک کرد اگر لکه از بین نرفت می‌توان از سرکه سفید برای از بین بردن لکه استفاده کرد.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

پاک کردن لکه کاکائو و بستنی از فرش

1- استفاده از آب سرد و مواد شوینده آنزیم دار: ابتدا با استفاده از یک دستمال با حوله کاغذی آب و رطوبت لکه را بگیرید.
توجه داشته باشید که دستمال را روی فرش مالش ندهید و فقط به صورت ضربه ای به کم کردن رطوبت فرش اقدام کنید.
سپس آب سرد را بر روی فرش اسپری کنید و دوباره با استفاده از دستمال رطوبت آن را بگیرید.
2- استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه کاکائو: اگر لکه کاکائو تازه است می توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی لکه بگذارید سپس با آب سرد محل مورد نظر را شستشو دهید.

برای پاک کردن لکه بستنی از ترفند های مختلفی استفاده می شود.

1- اگر بستنی همان لحظه روی فرش ریخته شد می توانید آن را با دستمال تمیز کنید ولی اگر سفت شد ابتدا با قاشق بردارید و سپس از طریق اسپری های تمیز کننده فرش می توانید لکه را کاملا از بین ببرید اما بهتر است قبل از استفاده از اسپری ها ،آن را در قسمت کوچکی از فرش که قابل دید نیست اسپری کنید تا از این که آسیبی به فرش شما وارد نمی کند مطمئن شوید.
2- پس از برداشتن بستنی از روی فرش دستمال یا پارچه ای را به اب گاز دار یا آب معمولی آغشته کنید و روی لکه بستنی بکشید و آب فرش را با یک دستمال خشک بگیرید.

پاک کردن لکه کاکائو و بستنی از فرش

پاک کردن لکه شربت از روی فرش

برای این کار کافی است حوله ای را روی فرش قرار داده و با اتو یا سشوار در حالیکه روی آخرین درجه‌ تنظیم است، بر روی حوله میگیریم. با تکرار این عمل می‌توانیم آب اضافی شربت را جمع کرده سپس با مایع شستشو دهنده روی لکه ها اسپری کنیم و با دستمال تمیزی لکه را پاک کنیم. روشی دیگر استفاده از بخارشو است که در مخزن بخار شوی مواد تمیز ریخته و فورا محل فرش را که شربت ریخته شده را پاکسازی می کنیم.

پاک کردن لکه شربت از روی فرش

پاک کردن لکه نوشیدنی های رنگی از فرش

اقدام به موقع برای تمیز کردن لکه نوشیدنی های رنگی بسیار مهم است. چرا که تمیز کردن این لکه ها بر روی فرش بسیار دشوار است.
برای این کار یک پارچه تمیز و خشک را روی لکه قرار می دهیم تا مایعات را به خود جذب کند. و این کار تا زمانی انجام می‌دهیم که مایعات کاملا از فرش خارج شود.
البته با قاشق نیز می توانید آن مایعات را جمع کنید، به این صورت که قاشق را محکم بر روی جایی که مایعات ریخته شده است می کشیم تا مایعات آن به صورت کامل خارج شود. و به این کار آنقدر باید تکرار شود تا هیچ مایعی روی فرش قرار نگرفته باشد.
با ریختن آب روی لکه ها موجب رقیق شدن لکه می‌شود.
در ادامه یک دستمال خیس را آغشته به جوش شیرین می‌کنیم و آن را روی فرش می‌مالیم. سپس آن قسمت را با آب سرد می‌شوییم. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار می کنیم. و در نهایت پس از شستشوی آن قسمت از فرش با آب سرد، با یک دستمال تمیز و خشک آبها را جمع آوری می‌کنیم.
روش دیگر استفاده از نمک و آب گازدار است.
اولین کاری که باید انجام داد این است که با یک پارچه‌ی خشک آبهای اضافی را جمع می‌کنیم. در مرحله بعد نمک روی لکه ریخته می‌شود و حالا باید بر روی آن آب گازدار اضافه کنیم، حالا یک دقیقه صبر می‌کنیم تا لکه زدایی صورت بگیرد،سپس با پارچه‌ ای خشک آن را تمیز کرده و بعد آن را با آب سر می شوییم‌.

پاک کردن لکه نوشیدنی های رنگی از فرش

پاک کردن لکه انار از سطح فرش                 

یک نکته در این موضوع بسیار مهم است و آن این است که تمیز کردن لکه انار خیس از روی فرش بسیار آسان تر و راحت تر از لکه انار خشک شده است.
پس سعی کنید قبل از آنکه لکه خشک شود به سرعت آن را تمیز کنید. اولین کاری که باید انجام داد این است که با یک قاشق مقدار انار ریخته شده را تا آنجایی که می‌توانید بردارید  و در هر بار برداشت قاشق را تمیز کنید.
بعد از برداشت انار یا اب انار از روی فرش، باقی مانده‌ی لکه را با پارچه یا دستمال یا حوله تمیز کنید. به این صورت که پارچه را به صورت ضربه ای به لکه ای که در فرش هست بزنید و نباید پارچه را به فرش مالید! چراکه با این کار لکه در جاهای دیگر نیز پخش می شود و در لایه های فرش باقی می‌ماند.

پاک کردن لکه انار از سطح فرش 

یکی دیگر از روش های جلوگیری از لکه شدن  فرش استفاده از روفرشی میباشد.
می توان از یک روفرشی زیبا و جذاب و در محل هایی که رفت و آمد زیاد است یا کودکان در آنجا بازی می کنند استفاده شود چرا که روفرشی باعث می‌شود فرش کثیف نشود و زیبایی اولیه فرش حفظ شود.

جوش شیرین و پودر بوراکس
بوراکس یک تمیز کننده سازگار با محیط است که گرد و خاک را از  روی فرش حذف می‌کند.
جوش شیرین هم یک جذب بوی عالی است که باعث می‌شود فرش بوی خوبی را بدهد.

برای شستن فرش باید آن را در محل سفت و شیب دار پهن کرد و سطح فرش را به طور کامل خیس کرد و سپس با آب ولرم و شامپوی فرش همه سطح فرش شسته شود بعد از این مرحله ها سطح فرش را با آب باید آنقدر شستشو داد تا تمام مواد شوینده از فرش خارج شود بعد از اینکه مراحل انجام شد فرش باید در شیب تند قرار بگیرد.

ثبت سفارش انلاين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *